כשהחינוך האנתרופוסופי פוגש את הגן העתידי
קווי הדמיון והשוני בחינוך לאומנות ועיסוק בחומרים בין גישת הגן העתידי והגן האנתרופוסופי
לי ריבלין
מאת
יולי 2024
256
האם תהיתם פעם מה משותף ומה שונה בין הגישה האנתרופוסופית לגישת "הגן העתידי" בכל הקשור לחינוך לאמנות בגיל הרך? במחקר מרתק זה, לי ריבלין יוצאת למסע לגלות את נקודות החיבור והשוני בין שתי הגישות הללו.
המחקר מתמקד בשלושה היבטים עיקריים: המטרות הפדגוגיות של חינוך לאמנות, ההיבטים המעשיים של העשייה האמנותית בגן, ותפקידה של הגננת כמחנכת לאמנות. באמצעות ראיונות עומק עם גננות משתי הגישות, המחקר חושף תובנות מעניינות ומפתיעות.
מסתבר ששתי הגישות שמות דגש רב על ביטוי אישי ויצירתיות, אך בדרכים שונות. בגן העתידי מעודדים בחירה חופשית ומגוון רחב של חומרים, כפי שמתארת אחת הגננות: "יש לילדים מבחר גדול של חומרים וטכניקות שהם יכולים לבחור לעסוק בהם... הם יכולים גם לעבור עם העבודה שלהם משולחן לשולחן, לשלב חומרים וטכניקות באותה עבודה. זה מאוד מעשיר את העבודה שלהם, זה מפתח את היצירתיות שלהם."
בגן האנתרופוסופי, לעומת זאת, מאמינים שדווקא צמצום האפשרויות מאפשר העמקה והתפתחות. כפי שמסבירה אחת הגננות האנתרופוסופיות: "כשאתה נותן יותר מדי אפשרויות אתה לוקח את זה על חשבון העומק. הצמצום של הדברים מכריח אותך להתנסות בצורה יותר עמוקה בדבר עצמו."
המחקר מגלה גם הבדלים מעניינים בתדירות העיסוק באמנות ובסוגי החומרים בהם משתמשים. בגן העתידי עובדים עם חומרי אמנות באופן יומיומי, מתוך אמונה שהתנסות חוזרת ונשנית מפתחת מיומנויות ומעמיקה את הלמידה. כפי שמסבירה אחת הגננות: "ההתנסות החוזרת והיומיומית נותנת לילדים ביטחון.. נותנת להם שליטה טובה בחומר... ההתנסות החוזרת הזו תורמת ללמידה העצמית ולתחושת המסוגלות." בגן האנתרופוסופי, לעומת זאת, יש סדר שבועי קבוע לכל פעילות.
אחד הממצאים המפתיעים הוא ההבדל בתפיסת תפקיד הגננת. בגן העתידי הגננת היא בעיקר מאפשרת ומעודדת, בעוד שבגן האנתרופוסופי היא מהווה מודל לחיקוי ומשתתפת באופן פעיל ביצירה. אחד הגננים האנתרופוסופיים מסביר: "הגנן נמצא שם כדמות ראויה לחיקוי ולדוגמה... הילד מחקה את הפעילות של הגנן. ביציבה הזקופה על הכיסא. איך שהוא מחזיק את המכחול או את הצבע, איך שהוא מניח את היד, איך שהוא עובד מתוך שקט פנימי, ריכוז ומיקוד".
המחקר מציע נקודת מבט חדשה ומרעננת על שתי הגישות הללו, ומעלה שאלות מעניינות על המשמעות של חינוך לאמנות בגיל הרך. האם יש דרך "נכונה" אחת? האם ניתן לשלב בין הגישות?
אם אתן מתעניינות בחינוך לאמנות, או סתם סקרניות לגבי גישות חינוכיות שונות, העבודה הזו היא קריאת חובה עבורכן. היא מספקת הצצה מרתקת לעולמן של גננות מובילות, ומעוררת מחשבה על הדרך בה אנו מחנכות את ילדינו ליצירתיות ולאמנות.
לי ריבלין, בעלת תואר שני בחינוך לאמנות, מומחית תחום דעת אמנות פלסטית בגיל הרך במשרד החינוך, מנחת תוכנית מוזה אמנות בגן העתידי, גננת ולדורף.
רוצים להמשיך לקבל מאמרים מעוררי השראה ולקבל רעיונות ייחודיים ומעשיים לחינוך ילדים צעירים? הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו ותקבלו את כל המאמרים החדשים ישירות למייל שלכם.
הירשמו לניוזלטר החודשי >>