top of page

שיחות אישיות עם הורים לפני תחילת השנה: מדריך לגננות

איך לנהל שיחות אישיות עם הורים ולבנות אמון מהרגע הראשון

עפרית קלס

מאת

אוגוסט 2024

facebook+logo+media+network+social+icon-1320192913497992427.png
Whatsapp-Icon-Green-PNG-Clipart.png

256

גננות יקרות,

אחד הכלים החשובים שעומדים לרשותכן כדי להתחיל את השנה באופן מוצלח ולבנות בסיס איתן להמשך, הוא קיום שיחות אישיות עם ההורים. בואו נעמיק בחשיבות השיחות הללו ונבחן כיצד לנהל אותן באופן מיטבי.


חשיבות השיחות

שיחות אישיות מהוות הזדמנות ייחודית להתחיל את השנה ברגל ימין. הנה כמה סיבות מדוע שיחות אלו כה חיוניות:


א. הקלה על תהליך הפרידה:

בראש ובראשונה השיחות נועדו לספק לנו מידע, אולם מידע אפשר לקרוא גם משאלון כתוב או מטפסים שונים. דווקא המפגש האנושי נועד כדי ליצור את הברית הראשונית בין ההורה לגננת.


עלינו לזכור כי ההורים עומדים בפני משימה מאתגרת- להשאיר את הילד בידיים אחרות, ולהיפרד ממנו, לפעמים לראשונה בחייו. שיחה טובה יכולה לעזור להורה למצוא כוחות ובטחון, ולחוש פחות קושי מול הפרידה. זה ישפיע מייד על הילד שלו כמובן.


מצד שני היא יכולה לעזור גם לנו- המחנכות- לגייס אמפטיה וסובלנות כלפי ההורה, ולהוליד בתוכנו הבנה איך נכון לעזור לילד ולמשפחה הזו. אלמנט זה הוא קריטי, ויכול להקל באופן משמעותי על הקליטה.


ב. בניית אמון:

אבל לא רק לתקופת הקליטה- שיחה ראשונה תבנה תשתית של הכרות ואמון ביננו לבין ההורה לאורך כל השנה. אמון נולד קודם כל מהכרות ומחוויה של רצון אמיתי בקשר


אמון הוא תהליך מתמשך ודינמי, של בניה. הוא חיב להיות כזה, ולפעמים אני מתכווצת כשאני שומעת גננת תובעות מהורים אמון. אמון רוכשים מתוך קשיים והצלחות שהתמודדנו איתם יחד. בתוך התהליך - הצעד הראשון הוא בחירה אמיצה- להכנס איתנו למסע, ולהשאיר את היקר מכל בידינו. שיחת הכרות עמוקה, שמלווה את הרגע הזה, היא אבן דרך חשובה ביצירת אמון לאורך כל השנה.


ג. בניית תשתית לתקשורת:

השיחות הן הזדמנות חשובה להגדרת נורמות של תקשורת טובה. אנו מגדירים בשיחה כזו איך פונים אלינו, מה המקום של כל אחד מהצדדים בקשר, מה עושים ברגעי הקושי, איך מבססים יחסים בריאים של שיתוף פעולה. את כל זה חשוב להגדיר עוד לפני שנוצרו קונפליקטים. תיאום ציפיות והגדרת נורמות ברורות מראש יכולה למנוע אי הבנות רבות בעתיד.


ד. יצירת ביטחון אצל הגננת:

גננות רבות משתפות אותי, שדווקא מול ההורים הן חוות חוסר בטחון. במצבים כאלו קיום שיחות חשוב עוד יותר כי הוא מאפשר להפגש בשקט, באינטימיות, בנחת, ללא לחץ או קושי שצריך לפתור. התחלה כזו מאפשרת הכרות ורכישת בטחון בתנאים מיטביים לשני הצדדים. בדרך כלל נגלה שגם בצד השני נמצאים מבוגרים חוששים ומתוחים, שבסך הכל מעוניינים בקשר, כמונו בדיוק… בהמשך השנה, כשההורים מתעניינים בזווית הראיה ובידע שלנט אט אט נבנית חוויה מעצימה והבטחון גובר.


לכן, גם בתוך המרוץ של שיפוצים ניקיונות, חשוב להצליח לפנות זמן לשיחה עם כל הורה. זו אמנם השקעה גדולה אבל כדאי לחשוב עליה כהשקעה משתלמת, שמקצרת את תהליך הקליטה, וחוסכת הרבה זמן וקושי בהמשך השנה.

השתלמות בחינוך ולדורף לגיל הרך

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

פרסומת למאגר תכנים במעל השנה - מובייל - הרשמה בקרוב 3.png
פרסומת למאגר תכנים במעל השנה - מחשב 2.png
Copy of מלאכות יד web_edited.jpg

מאגר תכנים למעגל השנה

אוצר של פעילויות לעונות וחגים

ידיים מרפאות_edited.jpg

שרי גת - הדרכה ותמיכה בהורים

השראה וכלים מעמיקים הלכה למעשה

טיפים לאופן ניהול השיחות

כדי להפיק את המרב מהשיחות האישיות, הנה כמה טיפים שיכולים לסייע:

1. רצוי לעשות שיחות הורים עם כל הורי הגן לפני תחילת שנה. אם זה לא מתאפשר- כדאי להפגש עם כל המצטרפים, ואת הותיקים לפגוש בחודש הראשון.


2. בחירת המקום: עדיף לקיים את השיחות בגן, גם אם הוא עדיין בשלבי הכנה ונקיון. זה מאפשר להורים להתרשם מהסביבה בה ילדיהם יבלו, ומראה להם את ההשקעה שלכן בהכנת הגן.


3. הקצאת זמן מתאים: מומלץ להקדיש כ-45 דקות לשיחה לילדים חדשים, ו-30 דקות להורים של ותיקים. (אם יש גן קטן ואפשר לתת שעה שלמה להורים חדשים- זה נפלא. אם יש גן גדול מאד אפשר לקצר גם לחצי שעה לחדשים). חשוב להזהר מאווירה של לחץ - זה לא עוזר לאנשים להפתח ולשתף באמת במה שעל ליבם.


4. נוכחות צוות: רצוי שיהיו שתי נשות צוות בכל שיחה. זה מאפשר תיעוד טוב יותר של השיחה ומבט נוסף על הדברים שנאמרים. כדאי להחליט במהלך השיחה על אחת שמובילה אותה למניע התפזרות, כשהשניה מסכמת.


5. תיעוד: סכמו כל שיחה בנקודות עיקריות. כדאי לשלוח את הסיכום לשאר הצוות. מידע זה יכול להיות שימושי מאוד במהלך השנה כשתרצו להתבונן בהתפתחות הילד/ה.


6. שאלון מקדים: שלחו להורים שאלון קצר למילוי לפני השיחה. זה יחסוך זמן במהלך השיחה עצמה ויעזור להורים להגיע מוכנים יותר. גם למחנכים שאלון כזה עוזר להגיע עם קצת רקע ומחשבה במה נרצה להתמקד, או מה כדאי לבדוק במהלך השיחה.


7. התמקדות בקשר: לא לצפות מעצמנו לזכור ולרשום את כל המידע, אחרת נצא מותשות, והכי חשוב- לא נצליח ליצור קשר. חשוב לזכור כי העיקר הוא ההתעניינות האמיתית בילד ובמשפחה - זה כלי יוצר אמון (ומרפא!) מהמדרגה הראשונה


שלד מומלץ של מבנה לשיחה

כדי להבטיח שהשיחה תהיה מקיפה ומועילה, מומלץ לעקוב אחר מבנה כללי:

1. הכרות הדדית: פתחו את השיחה בהצגה קצרה שלכן, כולל רקע מקצועי ואישי. תנו להורים הזדמנות להציג את עצמם. (זכרו: הכי חשוב ומרגיע להורים - לדעת מי אתן. נסו לשתף במידע, לתת להם להכיר אתכם, אל תשארו רק בעמדת המראיינת!)


2. רקע משפחתי: שאלו על מבנה המשפחה, עיסוקים של ההורים, מקום מגורים, שפות שמדוברות בבית ומידע רלוונטי אחר. (אם שלחתם להם טופס למלא זה בדיוק החלקים שאפשר לקצר)


3. ביוגרפיה: זהו החלק המרכזי של השיחה. בוולדורף אנחנו מאמינות שכל פרט חשוב, ומשתלב ביכולת שלנו להבין את סיפור המסע של הילד/ה.


* נתחיל מלשמוע על ההתעברות, ההריון והלידה.

* מאפיינים מרכזיים כתינוק/ת - שקט, סוער, בכיין אדיש וכו'

* אבני דרך התפתחותיות: יצירת קשר עין, חיוך, ישיבה, אכילה, זחילה, הליכה, גמילה, התחלת דיבור וכו'. פחות חשוב להבין כל שלב אלא לשמוע אם יש מגמה (התפתחות מהירה/איטית/ממוצעת, ואם היה קושי ספציפי באחד השלבים)

* מסגרות חינוכיות שבהם הילד/ה ביקר/ה עד עכשיו והחוויות שהיו בהם.

* ריתמוסים: הרגלי שינה, אכילה, עיכול.

* תחביבים, תחומי עניין, חוגים,

* וחוזקות

* יחסים במשפחה, הרגלים ואווירה בבית.

* נטיות חברתיות מובהקות (מנהיג, ביישן, מעדיף חבר אחד או הרבה, מעדיף עם בני מינו או עם המין השני)

* ענייני בריאות וצרכים מיוחדים.

* אתגרים מיוחדים שההורים חווים עם היחד/ה


4. ציפיות ובקשות: שאלו את ההורים מה הם מקווים ומאחלים לילד/ה בשנה הקרובה. זו הזדמנות טובה להבין את הציפיות שלהם ולהתאים אותן למציאות בגן.


5. הסבר על העבודה המשותפת: הקדישו זמן להסביר כיצד אתן רואות את השותפות עם ההורים. דברו על דרכי התקשורת המועדפות, תדירות העדכונים, וכיצד תטפלו יחד באתגרים שעשויים לצוץ.


6. קליטה:  נסביר את הגישה שלנו לקליטה, ואיך יתנהלו הימים הראשונים. חשוב שההורים יתחילו להתכונן נפשית וגם מעשית. לאחר ההסבר הכללי נציין שבימים הראשונים נהיה בקשר רציף כדי לעצב לילד/ה את תהליך הקליטה שמתאים לו/ה.


זכרו: גם עבור הורים לילדים ותיקים, השיחה היא הזדמנות חשובה. היא מאפשרת לפתוח דף חדש, להגדיר מחדש מטרות, ולדון בנושאים שאולי לא היה זמן לדבר עליהם במהלך השנה החולפת.


לסיכום, שיחות אישיות עם הורים בתחילת השנה הן כלי רב עוצמה ביצירת בסיס איתן לשנת לימודים מוצלחת. הן דורשות השקעה של זמן ומאמץ, אך התמורה – בדמות תקשורת טובה יותר, אמון הדדי, והבנה עמוקה יותר של צרכי הילדים – ללא ספק שווה את ההשקעה.

בהצלחה רבה בשיחות ובשנת הלימודים הקרובה!

עפרית קלס עובדת סוציאלית, גננת ולדורף, מלווה צוותים חינוכיים

גננות יקרות, מחפשות השראה והתחדשות? רוצות להיות חלק מקהילה תומכת ומעשירה? הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו וקבלו מדי יום אוצרות של רעיונות, טיפים והשראה לגן שלכן! מרעיונות למלאכות ועד טקסטים להדלקת נר - כל מה שאתן צריכות במקום אחד. גלו איך להפוך את היומיום בגן למסע מרתק של צמיחה והתפתחות! הרשמה בקרוב

רוצים להמשיך לקבל מאמרים מעוררי השראה ולקבל רעיונות ייחודיים ומעשיים לחינוך ילדים צעירים? הירשמו לניוזלטר החודשי שלנו ותקבלו את כל המאמרים החדשים ישירות למייל שלכם.

הירשמו לניוזלטר החודשי >>

bottom of page